Lot over boeken

Boekhandel Over het water

Een pandje. En wat nu?

‘Wanneer ga je open?’ is misschien wel de meest gestelde vraag van de afgelopen weken. Hoewel: ‘is het nu zeker?’ komt er dichtbij in de buurt. Waanzinnig, zoveel reacties als ik heb gekregen. Met zoveel enthousiasme erin en hoop! Als er iets is duidelijk geworden in die tijd is het dat ik niet de enige ben, die wacht op Boekhandel Over het water!

Het duurt nog wel tot september voordat de winkel opengaat. Minstens. Eigenlijk is het pand nog maar stap 1. Bovendien moet stap 1 nog beklonken worden met succesvolle onderhandelingen met de verhuurder. Onze wensen liggen volgens mij niet ver uiteen, dus dat lukt vast. Dat is dus stap 1.

Dan komt stap 2: de financiering. Pas wanneer er een huurovereenkomst ligt, willen financieringsinstanties een aanvraag in behandeling nemen. Bovendien kan ik nu pas mijn begroting afmaken, nu ik weet hoe hoog de huur wordt, hoe groot het pand precies is en in welke staat het pand verkeert. Daar was  ik vandaag druk mee. De begroting stond al in de steigers, maar nu kan ik de puntjes op de i zetten. Veel werk, maar het schiet op!

130423jessyvdpekmet59Ook veel werk: het maken van een concreet, mooi plan om een deel van de financiering via crowdfunding binnen te halen. Spannend! Gelukkig sparren er mensen mee en ontstaat er iets dat alleen maar mooier kan worden.

Eigenlijk komt stap 3 tegelijk met stap 2: praten met uitgevers en andere boekenvakkers over assortiment, marges, inlaadbestelling, aansluiting, voorraadbeheersystemen… Over twee weken is er beurs. Daarvóór: contacten leggen, afspraken maken, aanbiedingsfolders en catalogi doornemen…

Én op zoek naar leuke spelletjes en kado-artikelen!

Oh ja! Met stap 4 moet nu ook begonnen worden: de inrichting. Eerst de grote dingen bekijken, zoals een rolluik en een lichtbak voor aan de gevel, kostenposten voor de begroting. En kiezen: welke uitstraling? Wat voor soort kasten precies? Welke kassa?

Gelukkig heb ik veel keuzes al gemaakt. Gelukkig heb ik nog een paar maanden. Aan de slag!

Plaats een reactie

Informatie

Dit bericht was geplaatst op 28 april 2013 door in Boekhandel en getagd als , , , .